Pemanfaatan Saluran Pemasaran Terintegrasi Bagi Pelaku Usaha Di Negeri Lilibooi Maluku Tengah

Rainier Hendrik Sitaniapessy(1*), Victor Ernest Huwae(2), Feky Reken(3), Siska Jeanete Saununu(4),

(1) Universitas Pattimura, Ambon, Maluku, Indonesia
(2) Universitas Pattimura, Ambon, Maluku, Indonesia
(3) Universitas Pattimura, Ambon, Maluku, Indonesia
(4) Universitas Pattimura, Ambon, Maluku, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


Indonesia's economic growth, especially in the field of micro, small, and medium enterprises (MSMEs), has decreased from year to year. One of them has an impact on business actors in Lilibooi State, Central Maluku, who are experiencing sluggish sales and suspended animation. Even though the natural resources in Lilibooi Country are very abundant, including nutmeg and cloves, this is due to the absence of an integrated marketing channel model. This service aims to find out the use of integrated marketing channels for every business actor in Lilibooi Country. This activity was carried out for one day and is expected to provide an understanding of the benefits and an integrated marketing channel system that can be implemented by business actors in order to increase sustainable economic growth in Negeri Lilibooi, Central Maluku.

Full Text:

PDF

References


Hamza, L. M., & Agustien, D. (2019). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 127-135.

Hetharion, R. F., Damanik, I. P., & Tuhumury, M. T. (2020). Kemandirian Kelompok Tani Pembibitan Pala Dan Cengkeh di Negeri Lilibooi Kecamatan Leihitu Barat Kabupaten Maluku Tengah. Agrilan: Jurnal Agribisnis Kepulauan.

Koeswandi, T. A., & Primaskara, E. (2020). Analisis Saluran Pemasaran Terintegrasi UMKM Badii Farm Purwakarta dalam Meningkatkan Volume Penjualan. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis.

Kotler, P., & Keller, K. (2016). Marketing Management (Global Edition). Harlow: Pearson Education Limited.

Kotler, P., Armstrong, G., & Opresnik, M. (2019). Marketing: An Introduction, 13th global ed.

Nurseto, S. (2018). Pengaruh Saluran Distribusi dan Promosi Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Pada UKM Furniture Kota Semarang). Jurnal Administrasi Bisnis.

Putri, R. K., & Burhanuddin, B. (2018). Analisis Efisiensi Dan Faktor Yang Mempengaruhi Pilihan Saluran Pemasaran. Jurnal Ilmiah Manajemen.

Sitaniapessy, R. H., Tehuayo, E., Pelupessy, M. M., & Reken, F. (2022). Penguatan Pemasaran Digital Bagi UMKM Desa (OHOI) Wain Kabupaten Maluku Tenggara. Jurnal TUNAS.

Suwatno. (2017). Komunikasi Pemasaran Kontekstual. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.

Suwatno, & Koeswandi, T. (2019). Contextual Marketing Communication. Bandung: Cendekia.

Utama, I. D. (2019). Analisis strategi pemasaran pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) pada era digital di Kota Bandung. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 1-10.

Yusri, M., & Sukardi, D. (2017). Faktor-faktor penyebab kegagalan bisnis pada perusahaan mitra jaya abadi. Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 124-131.




DOI: http://dx.doi.org/10.30645/jtunas.v4i2.91

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.30645/jtunas.v4i2.91.g89

Refbacks

  • There are currently no refbacks.