Pengembangan Aplikasi Mobile Phone Kosakata Bahasa Inggris Untuk Siswa SD Di Papua

Mingsep Rante Sampebua(1*), Rosye H. R Tanjung(2), Abigael Sampebua(3),

(1) Universitas Cenderawasih, Indonesia
(2) Universitas Cenderawasih, Indonesia
(3) Universitas Persatuan Guru 1945, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


The low level of student interest and the ability of Papua Abepura Adventist elementary school students in understanding and memorizing English vocabulary requires innovative learning media. The purpose of this research is to develop mobile phone-based English vocabulary learning media applications. English vocabulary learning applications can improve English vocabulary mastery for elementary school students, increase student motivation and interest in learning vocabulary, student-centered learning, trigger student creativity, effectiveness, build student independence in learning vocabulary, and the learning process can be done whenever and wherever students want to learn. This is expected to change the mindset and culture of using mobile phones for elementary school students in Papua so that they can be used properly and efficiently for learning English vocabulary. The application development method uses the waterfall which includes five stages, namely identification of user needs for learning English vocabulary, analysis, design, implementation, and testing

Full Text:

PDF

References


K. D. Damayanti and M. G. R. Kristiantari, “Multimedia Interaktif Berbasis Aplikasi Android dalam Pengenalan Bahasa Inggris Dasar Siswa Kelas VI,” Mimb. Ilmu, vol. 27, no. 1, pp. 81–89, 2022, doi: 10.23887/mi.v27i1.46132.

M. T. Priyastuti, M. Resanti, and G. S. Yoga, “Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris dengan Media Ular Tangga bagi Siswa SD Antonius 2 Semarang,” Abdimasku J. Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 2, pp. 72–78, 2020, doi: 10.33633/ja.v3i2.106.

M. R. Sampebua and B. E. Bharanti, “Application Design Of Mobile Smart School For Mathematics Larning In Papua Junior High School,” Int. J. Comput. …, vol. 18, no. 1, pp. 54–57, 2020, [Online]. Available: https://www.academia.edu/download/61987513/06_Paper_01012021_IJCSIS_Camera_Ready_pp54-5720200204-29680-1bv3gz4.pdf.

M. Yamin, “Metode Pembelajaran Bahasa Inggris Di Tingkat Dasar,” Pesona Dasar (Jurnal Pendidik. Dasar dan Humaniora), vol. 1, no. 5, pp. 82–97, 2017.

S. Widodo, A. B. J. M, A. Supani, Indarto, and Nuradila, “Implementasi Aplikasi Pembelajaran Kamus Inggris-Arab-Indonesia Pada Tpa Aljihad Dan Alfalah Palembang Berbasis Android,” J. Informanika, vol. 5, no. 1, pp. 61–67, 2019, [Online]. Available: http://journal.poltekanika.ac.id/index.php/inf/article/view/78%0Ahttp://journal.poltekanika.ac.id/index.php/inf/article/viewFile/78/68.

A. G. Putra, H. Hasanah, and V. Atina, “Aplikasi Mobile Learn English Memanfaatkan Speech Recognition pada Google Voice,” J. Ilm. IT CIDA, vol. 2, no. 2, pp. 36–46, 2016, doi: 10.55635/jic.v2i2.44.

T. Suryana and S. Septian, “Aplikasi Pembelajaran Dasar Bahasa Inggris Untuk Anak Usia 5-12 Tahun Berbasis Platfom Android,” Komputa J. Ilm. Komput. dan Inform., vol. 8, no. 1, pp. 46–53, 2019, doi: 10.34010/komputa.v8i1.3048.

N. Rokhman and F. Ahmadi, “Pengembangan Game Edukasi si Gelis Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa,” Edukasi, vol. 14, no. 2, pp. 166–175, 2020, doi: 10.15294/edukasi.v14i2.27477.

L. Setyowati, “Pemanfaatan Teknologi Aplikasi Berbasis Android sebagai Media Belajar dan Ajar Vocabulary untuk Guru Bimbel MIPA dan Bahasa Inggris pada Sakinah Courses Jatimulya-Bekasi,” E-Dimas J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 9, no. 2, pp. 248–253, 2018, doi: 10.26877/e-dimas.v9i2.2891.

S. Aisa and A. Akhriana, “Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Android,” JUSITI (Jurnal Sist. Inf. dan Teknol. Informasi), vol. 8, no. 2, pp. 100–110, 2019, doi: 10.36774/jusiti.v8i2.611.

M. Asdar, H. Tolle, and F. Amalia, “Pengembangan Aplikasi Edukasi Berbasis Android Sebagai Sarana Belajar Pengucapan Kosakata Bahasa Inggris,” J. Pengemb. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput., vol. 3, no. 6, pp. 5273–5281, 2019.

Sukandar, E. R. Neinggolan, and H. H. Asymar, “Aplikasi Kosakata Bahasa Inggris Dengan Menggunakan Algoritma Shuffle Berbasis Android,” J. Ilmu Komput. (COMPUTER Sci. JOURNAL), vol. 8, no. 2, pp. 25–33, 2019, doi: 10.33060/jik/2019/vol8.iss2.133.

R. E. Putri and I. Efendi, “Penerapan Aplikasi Bahasa Inggris Berbasis Android untuk Meningkatakan Kosakata Siswa Sekolah Dasar,” GENDIS J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 69–72, 2023, doi: 10.56724/gendis.v1i2.235.

T. Arisanti and U. Zuhdi, “Pengembangan Media Game Edukasi Vocalish (Vocabulary Of English) Berbasis Android Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas IV SDN Gedangan 2,” JPGSD, vol. 9, pp. 3618–3629, 2021.

R. S. Pressman, REKAYASA PERANGKAT LUNAK : Pendekatan Praktisi, 7th ed. Yogyakarta: Andi, 2012.

I. A. A. H. Krisnayanti and R. Pramono, “Pengembangan Dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Fun Indonesian Folktales Pada Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Negara,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 9, no. 2, pp. 913–920, 2023, doi: 10.58258/jime.v9i1.4822.

T. Zaitun, Suparman, and Junaidi, “Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Melalui Penggunaan Aplikasi Android Siswa Di Sma Negeri 1 Lape,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 9, no. 1, pp. 207–215, 2023, doi: 10.58258/jime.v9i1.4421.




DOI: http://dx.doi.org/10.30645/j-sakti.v7i2.685

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



J-SAKTI (Jurnal Sains Komputer & Informatika)
Published Papers Indexed/Abstracted By:


Jumlah Kunjungan :

View My Stats