Penerapan Teknologi Augmented Reality Katalog Perumahan Sebagai Media Pemasaran Pada PT. San Esha Arthamas

Yusra Fernando(1*), Imam Ahmad(2), Arief Azmi(3), Rohmat Indra Borman(4),

(1) Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer, Universitas Teknokrat Indonesia
(2) Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer, Universitas Teknokrat Indonesia
(3) Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer, Universitas Teknokrat Indonesia
(4) Fakultas Teknik dan Ilmu Komputer, Universitas Teknokrat Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


PT. San Esha Arthamas is a company engaged in the sale of housing. In marketing its products other than social media, the company uses a housing catalog in the form of a book. However, with this method, people feel confused and less interested in knowing and looking at the products offered. To assist in marketing, the product to be attractive, the housing catalog augmented reality (AR) technology was developed as a marketing medium. AR is a technology that can combine real and virtual objects in 3D in realtime. This research produces an application that can display the types of houses and can perform marker scans by pointing the smartphone camera at the catologist book from various angles including: top, left and right side and back. In addition, users can see interior, exterior, can zoom in, zoom out and rotate. Based on the questionnaire, it shows that the application has an impact in helping marketing with the results that 93% of respondents said they "agree". Overall, based on beta testing, it shows an average value of 88%, when converted the application is included in the "Good" category.

Full Text:

PDF

References


C. Irwana, Z. F. Harahap, and A. P. Windarto, “SPK: Analisa Metode Moora Pada Warga Penerima Bantuan Renovasi Rumah,” J. Teknol. Inf. MURA, vol. 10, no. 1, p. 47, 2018.

R. Nursyahbani and B. Pigawati, “Kajian Karakteristik Kawasan Pemukiman Kumuh di Kampung Kota (Studi Kasus: Kampung Gandekan Semarang),” J. Tek. PWK, vol. 4, no. 2, pp. 267–281, 2015.

R. I. Borman, M. Mayangsari, and M. Muslihudin, “Sistem Pendukung Keputusan Menentukan Lokasi Perumahan Di Pringsewu Selatan Menggunakan Fuzzy Multiple Attribute Decision Making,” Jtksi, vol. 01, no. 01, pp. 5–9, 2018.

A. D. Rachmanto and M. S. Noval, “Implementasi Augmented Reality Sebagai Media Pengenalan Promosi Universitas Nurtanio Bandung Menggunakan Unity 3D,” J. Teknol. Inf. dan Komun., vol. IX, no. 1, pp. 29–37, 2018.

P. Haryani and J. Triyono, “Augmented Reality (AR) Sebagai Teknologi Interaktif Dalam Pengenalan Benda Cagar Budaya Kepada Masyarakat,” Simetris J. Tek. Mesin, Elektro dan Ilmu Komput., vol. 8, no. 2, p. 807, 2017.

I. Mustaqim and N. Kurniawan, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality,” J. Edukasi Elektro, vol. 1, no. 1, pp. 36–48, 2017.

G. G. Maulana, “Penerapan Augmented Reality Untuk Pemasaran Produk Menggunakan Software Unity 3D Dan Vuforia,” J. Tek. Mesin, vol. 6, no. 2, p. 13, 2017.

R. C. Tijono, R. R. Isnanto, and K. T. Martono, “Penerapan Teknologi Augmented Reality Sebagai Sarana Promosi Produk ‘Sarana Sejahtera Wilson’s Office Chairs’ Berbasis Android,” J. Teknol. dan Sist. Komput., vol. 3, no. 4, pp. 493–502, 2015.

A. Anggratama, B. Widada, and W. L. YS, “Augmented Reality Sebagai Media Pemasaran Di Dealer Auto 2000 Madiun,” J. TIKomSiN, vol. 4, no. 1, pp. 1–7, 2016.

R. I. Borman and Y. Purwanto, “Impelementasi Multimedia Development Life Cycle pada Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Bahaya Sampah pada Anak,” J. Edukasi dan Penelit. Inform., vol. 5, no. 2, p. 119, 2019.

R. I. Borman and I. Erma, “Pengembangan Game Edukasi Untuk Anak Taman Kanak-Kanak (TK) Dengan Implementasi Model Pembelajaran Visualitation Auditory Kinestethic (VAK),” JIPI (Jurnal Ilm. Penelit. dan Pembelajaran Inform., vol. 3, no. 1, pp. 8–16, 2018.

M. Melinda, R. I. Borman, and E. R. Susanto, “Rancang Bangun Sistem Informasi Publik Berbasis Web (Studi Kasus : Desa Durian Kecamatan Padang Cermin Kabupaten Pesawaran),” J. Tekno Kompak, vol. 11, no. 1, p. 1, 2018.

S. Suendri, “Implementasi Diagram UML (Unified Modelling Language) Pada Perancangan Sistem Informasi Remunerasi Dosen Dengan Database Oracle (Studi Kasus: UIN Sumatera Utara Medan),” J. Ilmu Komput. dan Inform., vol. 3, no. 1, pp. 1–9, 2018.

R. I. Borman and Apriansyah, “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Sistem Pendukung Keputusan,” in Semnas RISTEK, 2018, pp. 1–6.

R. I. Borman and A. S. Putra, “Game Pengenalan Huruf Hijaiyah Untuk Anak Autis Dengan Penerpan Pendekatan Edukasi Multisensori,” in Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia, 2018, pp. 25–30.

A. Suandi, F. N. Khasanah, and E. Retnoningsih, “Pengujian Sistem Informasi E-commerce Usaha Gudang Cokelat Menggunakan Uji Alpha dan Beta,” Inf. Syst. Educ. Prof., vol. 2, no. 1, pp. 61–70, 2017.

S. Kudsiyah and Harmanto, “Pengembangan Multimedia Power Point Interaktif Materi Tata Urutan Peraturan Perundang-Undangan Nasional Kelas VIIID SMPN 1 Jabon,” Kaji. Moral dan Kewarganegaraan, vol. 5, no. 1, pp. 1–15, 2017.

M. H. Sayogo, “Penerapan Model Problem Based Learning Dalam Proses Pembelajaran Standar Kompetensi Mengukur Dengan Alat Ukur Mekanik Presisi Di Kelas X Smk Negeri Kudu Jombang,” J. Pendidik. Tek. Mesin UNESA, vol. 5, no. 02, pp. 84–90, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.30645/j-sakti.v5i1.298

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



J-SAKTI (Jurnal Sains Komputer & Informatika)
Published Papers Indexed/Abstracted By:


Jumlah Kunjungan :

View My Stats